fredag den 6. januar 2012

Manipulation, eller journalistisk mundlort

Jeg hader når jeg føler at nogen prøver at pådutte mig deres opfattelse af virkeligheden!
Jeg læste nedenstående tekst fra DR (taget fra Ritzau) - og den irriterede mig.


Derfor...

Jeg har forsøgt at "neutralisere" den, ved at fjerne værdiladede dele der ikke er "hold i", og tilføje lidt ord her og der for at artiklen fortsat giver mening..

Signatur forklaring:
Gennemstreget tekst her jeg fjernet
Kursiv her jeg tilføjet.


Et IC4-tog brugte 800 meter længere på at bremse ned, end det burde, da det den 7. november var nær ved at gå galt ved Marslev på Fyn. skulle stoppe for rødt signal på Fyn.
Lyntoget, som der var fyldt med passagerer, buldrede på grund af svigtende bremser kørte frem for rødt lys og standsede blot 374 meter fra før, det bragede ind i et holdende godstog. Og det er ikke langt, når man taler om hastigheder op mod 180 kilometer i timen.
Oplysningerne kommer i en foreløbig redegørelse omkring hændelsen, som Havarikommissionen offentliggør fredag.
Tog i garage
Hændelsen den 7. november fik efterfølgende DSB til at køre alle IC4-tog i garage, mens bremseproblemerne
episoden bliver undersøgt til bunds. For Efter episoden kom det nemlig frem, at en anden lokofører havde oplevet et lignende bremsesvigt tre dage forinden.
Havarikommissionens undersøgelser viser, at IC4-toget, Lyntog 47, brugte 2800 meter på at bremse ned fra en hastighed på 180 kilometer i timen, før det holdt helt stille. Sådan en nedbremsning bør normalt kunne klares på mindre end 2000 meter.
Kommissionen har efterfølgende undersøgt både tog og skinner og konstateret, at hverken fedtet føre i form af blade eller forurening på banelegemet kan forklare den alt for lange forøgede bremselængde.
Flere test
Klokken 15:17:25 passerede toget et stopsignal. Først og klokken 15:18:00 holdt toget stille. Lyntog 47 buldrede altså af sted i
Toget var således 35 sekunder om at standse, efter at være køre over for rødt. have passeret det røde signal.
Nøjagtig 1 minut og 22 sekunder, inden toget holdt stille, havde man målt dets hastighed til 177 kilometer i timen.
Havarikommissionen har siden hændelsen foretaget flere test i håbet om at finde en forklaring. på den alt for lange nedbremsning.
Kun i enkelte tilfælde er det lykkedes at genskabe en situation, som kunne minde om situationen den 7. november. Men det har krævet, at man har fedtet skinnerne ind i olie, hvilket ikke var tilfældet den dag på Fyn, som var så tæt på at blive skæbnesvanger. 
Havarikommissionen fortsætter undersøgelserne af hændelsen og har blandt andet planlagt en række yderligere test.



Kommentarer er mere end velkomne
Er det bare mig der er for overfølsom?

1 kommentar: