søndag den 14. august 2011

Update på akvariefronten



Indledning
Kommentarer til nedenstående er meget velkomne, og vil glæde mig meget.
Det er en lang smørre jeg er kommet af med denne gang, og der er nok en del kedeligt imellem. Står du det ikke igennem, så skriv også det, som sagt alle kommentarer er velkomne.


Optakten
Stueakvariet har været "på hold" siden vi flyttede sidste sommer.
I forbindelse med flytningen, blev der sat et 60L op i et hjørne i stuen, og fiskene blev midlertidigt placeret der!
Det store akvarie røg i skuret i første omgang, da der var nogle forbedringer af teknikken jeg ønskede gennemført nu det var tømt. At der så skulle gå et år før jeg kunne komme til akvariet igen, var et streg i regningen.
Da jeg "pakkede" fiskene var der følgende beboere;

  • 10 Paracheirodon axelrodi (Rød Neon)
  • 8  Hemigrammus Rhodostomus (Rødnæse Tetra)
  • 3 Symphysodon aequifasciatus (Discus)
  • 3 Epalzeorhynchos kalopterus (Flying Fox)
  • 1 Farlowella Acus (Grenmalle)

Af disse er kun rød neon og flying fox rigtigt robuste, så en flytning, og opbevaring i et 60L er hård kost for fiskene. Mandefaldet var da også massivt,de første uger, så en rødnæse en flying fox og alle de røde neon, var det eneste der overlevede overgrebet. Dette gjorde også at der ikke var noget hastværk med at få sat det store ind i stuen igen.


Klargøring
Der var således "ren røv at trutte i" da jeg for lidt over en måned siden kastede mig over at genindrette det store akvarie.

Akvariet blev taget ud af sit hi, og baggrund, filter og anden teknik blev taget ud, og akvariet renset i bund.

Den baggrund jeg anvender til opbygningen af baggrundsfilteret var ikke limet ordentligt, hvilket bevirkede at vandet ikke løb gennem filteret som jeg gerne ville have det. Bevares, det virkede, men det var ikke som jeg ville have det.

Indretningsmæssigt var der ikke planer om at lave det store om. Jeg er fortsat til sydamerikanere, så det var først og fremmest på teknikken der blev rettet nogle uhensigtsmæssigheder.

Efter rengøringen blev baggrunden limet i igen, denne gang med erfaringerne fra sidst i baghovedet. Filtermaterielet blev rengjort i løbet af de dage hvor limningen gennemtørrede.


Beplantning
Da det kom til selve indretningen havde jeg dels nogle overlevende planter fra sidst, dels supplerede jeg op med nye planter. Planter køber jeg i Pet Hollywood i Aalborg, da jeg har gode erfaringer med hans planter. Dem jeg har købt har været sunde og levedygtige, med særdeles sunde og friske rødder. Derudover har jeg ind til videre ikke fået snegle med i handlen der ude, noget der ikke er en selvfølge, desværre. Plantebestanden ser nu således ud: (egne billeder)


Anubias
Cryptokoryne Willisii
Cryptocoryne Wentii
Echinodorus bleheri
Amazon Sværd plante.
Echinodorus Red flame
Microsorum pteropus tropica
Microsorum pteropus
Alm. Javabregne
Salvina minima













Opstart
Det var så blomsterne. De blev sat i det sædvanlige mix af fint strandsand blandet med gødningsstiks, oven på hvilket der blev lagt bundlag i form af sten og skærver. Når planterne for alvor har fat, bliver der drysset yderligere bundlag på i form af fint sand, på dele af bunden, af hensyn til de fisk der måtte komme i senere, og rode i bundlaget - så har de noget at søge føde i, uden at deres munddele skæres op af de skarpe skærver.
da planterne var kommet på plads, og der var toppet op med vand, blev der sat fuld skrald på planteforkælelsen. CO2 (DIY-anlæg) blev tilsluttet og lyset sat til 12 timer pr. dag, og der blev hældt flydende plantegødning i vandet. Det sikrer god vækst i begyndelsen, så planterne rigtig får fat, og senere kan klare sig primært på fiskenes betingelser.

Vandkvaliteten skal også tilgodeses, så filteret blev podet med "gammelt filtersnask" fra filteret i 60L akvariet, hvilket sikrer en hurtig vækst af bakterier i baggrundsfilteret. Denne bakteriestamme skal sikre nedbrydningen af affaldsstoffer når der kommer fisk i senere. Jeg havde også en slat "akvariestart" (noget flaske kemi stads) det røg også i. Akvariet er også tjent med lidt "opstarts fisk", den opgave fik overskuddet fra tidligere lov til at løse efter et par dage.

Nu er det så bare at vente til akvariet er klar til at modtage sine kommende beboere.


Overvejelserne
Ventetiden kan passende bruges på at overveje hvad der konkret skal være af fisk i akvariet. Her spiller dels ønsker, dels hvad der er tilgængelig på markedet ind som vigtige parametre.
Discus
Jeg mistede 3 Discus ved flytningen, så det kunne jo overvejes at tage dem ind igen. Men jeg lærte at 250L er for lidt til Discus. Der bør minimum være 6-7 individer i akvariet, hvis man ikke har et etableret par gående. Jeg havde plads til fire, og det er for lidt, derhen at den mindste blev jaget af de andre, og holdt fra føden. Da den efter et ½ år bukkede under, var det den næstmindste der måtte holde for. Så ingen Discus før der bliver plads til et +500L, og det har lange udsigter.
Pterophyllum
Jeg har "for mange år siden" søgt Pterophyllum Altum, men den var dengang svær at finde, for ikke at nævne at finansiere (som studerende). Dens noget billigere, og mere tilgængelige "fætter" Pterophyllum Scalare har jeg tidligere holdt, det kunne bestemt også være en option, de røg på listen over fisk jeg ville se på.
Farlovella Acus
Som tidligere nævnt miste jeg et par Farlowella under flytningen, men det er en malle jeg holder meget af, så den ville jeg se om ikke jeg kunne finde igen. Eneste problem var at jeg ikke har set dem i handlen så ofte
Cichlide
En flot Cichlide skal der jo også til. Jeg har til dato holdt mig til dværgcichlider, (med en Rocio octofasciata (Jack Dempsey) som undtagelsen der bekræfter reglen) og havde egentlig tanke om at finde noget andet, og mange forskellige var inde i overvejelserne. Der blev læst og søgt, men opgaven er svær. Kravene vil være at kandidaten ikke graver (af hensyn til planterne) ikke spiser planter, og ikke er aggressiv over for andre beboere. Dette er næsten urimelige krav til en sydamerikansk Cichlide. Det endelige valg måtte udskydes til efter feltstudiet. På listen var indledningsvist også Thorichthys Meeki (Rødstrube Cichlide), der er en flot og farvestrålende sydamerikaner.(selv om jeg godt vidste det var et "no go", men jeg håbede vel på at løbe ind i en der ville sige at de var rolige og fredsommelige ;) )
Andet
Der skal også andet i end de to ovenfornævnte, (og de der var tilbage fra tidligere) det var jeg sikker på, men jeg kunne ikke rigtig bestemme mig, hvorfor jeg besluttede at lade mig inspirere af hvad jeg faldt over under min "feild research". Jeg tænkte at jeg nok kunne finde nogle rødnæse tetra at supplere den enlige bestand med, derudover noget til "bunden" á nogle pansermaller, noget til "toppen", dog ikke øksefisk, da jeg ikke har et tætsluttende dækglas, hvilket vil medføre øksefisk over hele stuen. Igen et feltstudie måtte vise den rette vej.
Field research
Jeg afsatte en dag til at besøge alle forretninger der handler med akvariefisk i Aalborg. Medbringende en blok, og en kuglepen, til notater om interessante, og potentielle kandidater til akvariet.
... hvad skal jeg sige >>skuffende<<
Langt hovedparten af forretningerne har selvfølgelig det der sælger, molly, guldfisk, slørhaler, gubbi, og hvad ved jeg. Fisk der ikke på nogen måde interesserer mig. Alskens kulturvarianter af Pterophyllum Scalarer var der også rigeligt af, men ikke en eneste - ikke een! - naturform fandt jeg, det var skuffende. De steder der havde flotte og interessante fisk kunne begrænses til Malawi Carsten og Carsten Gissel (Styr på dyr), men de er "Malawi tossede", så sydamerikanere havde de ikke meget af. Dog fandt jeg en rigtig flot Thorichthys Meeki hos Malawi Carsten, og et (fuldstændig umage) par Pterophyllum Altum hos Gissel.
Unimati havde hen over sommeren annonceret at de åbnede en "rigtig butik" i Randers omkring 1. august, hvilket ville passe fint rent tidsmæssigt, med hensyn til at akvariet skulle være klar. Jeg besluttede at se nærmere på Unimati. Deres hjemmeside har tilknyttet et forum (jeg ikke kendte til), det meldte jeg mig på, og begyndte at følge indretningen af forretningen på nettet - det så mildest talt lovende ud, og artslisterne der blev lagt ud var også spændende.
Dagen oprandt hvor jeg kunne komme til Randers (sammen med svigerfar, der også holder akvarie), og det var en sand åbenbaring! Masser af sydamerikanere, i fin, fin kvalitet, og en butik der er indrettet super lækkert. Jeg kunne næsten ikke få luft :D
På en af de mange ture rundt i butikken faldt jeg over et par Pterophyllum Scalare Sp Rio Nanay - hold nu kæft de er flotte, jeg var solgt på stedet!! Desværre havde han kun de samme to, så jeg er nød til senere at tage der ned igen, når der kommer nye forsyninger. Jeg konfronterede først Steen så Ole med mine krav til en Cichlide, ud over Scalarene, det fik jeg fluks et bud på. Alt i alt, endte det i shop amok, og jeg fik alt hvad jeg kunne drømme om med hjem. Det sted er bare SÅ fedt, især hvis man er til sydamerikanere (selv om der også er lidt Malawi.) og om ikke andet er det en oplevelse for enhver akvarist, med den flotte, omend upraktiske indretning af akvarierne. Den biks skal ses DIXI! www.unimati.biz


Fiskene
Hvad endte det så med?
Nedenfor er indsat billeder (egne og stjålne) af de fisk der nu går i akvariet.

2 Pterophyllum Scalare Sp Rio Nanay
eget foto
 7 Laetacara dorsigera
Corydoras metae
2 Farlowella Acus
eget foto
10 Paracheirodon axelrodi
1 Hemigrammus bleheri












Helheds indtrykket ses af nedenstående billede


Akvariet AUG 2011
Jeg er yderst tilfreds :)


Fremtiden
Den umiddelbare fremtid byder på yderligere 3 Pterophyllum Scalarer. Unimati har bestilt Sp. Peru hjem, og dem vil jeg lige se an, Nanay ligger jo i Peru, så det kunne godt være de samme :)
På længere sigt...
Tjaa, efter Unimati besøget, overvejer jeg kraftigt at "gå i højden" og bygge et 250L mere oven på det jeg har, så jeg kan få fingre i flere af de fantastiske fisk jeg så i akvarierne dernede :)

...men indtil da, vil jeg sidde her og nyde de flotte fisk, det er en lise for sjælen at se på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar